سايتي همه كاره
 سايتي همه كاره

سايتي همه كاره


چه بخوريم تا عينكي نشويم؟

چه بخوريم تا عينكي نشويم؟

 

عينك, بيماريهاي چشم,ضعيف‌ شدن چشم

چشم‎هاي من هم مثل خيلي از شما ضعيف است. مصائب چشم ضعيف داشتن و عينك زدن را فقط كساني درك مي‌كنند كه خودشان عينكي هستند. يك زماني فكر مي‌كردم چقدر بد است آدم دنيا را تار ببيند و از آن بدتر اينكه به كمك دو تا شيشه ببيند. اما حالا هواي شهرمان آن قدر آلوده است كه دنياي اطرافمان چه با عينك و چه بي عينك هميشه تيره و تار است.

 

براي همين مدتي است عطاي شفاف ديدن را به لقايش بخشيده‌ام و به جز كار با رايانه يا تماشاي تلويزيون سراغ عينك نمي‌روم و سعي مي‌كنيم با خوردن مواد غذايي مناسب از ضعيف‌تر شدن آن جلوگيري كنم. البته مشكلات چشمي و ديگر بيماري‌هاي مربوط به بينايي دلايل زيادي دارند از جمله عوامل ژنتيكي و غيره.

 

اما باز هم مي‌توان با مصرف مواد غذايي سرشار از ويتامين‌ها و مواد مغذي به سلامت چشم‌ها كمك كرد و جلوي ضعيف شدن آن‌ها، دژنراسيون ماكولاي چشم، خشكي چشم، آب مرواريد و غيره را گرفت. با ما همراه باشيد تا مواد مغذي مورد نياز چشم‌ها را بازگو كنيم.

 

عينك, بيماريهاي چشم,ضعيف‌ شدن چشم

 

بتاكاروتن و دوستان
حتماً شما هم از بچگي شنيده‌ايد كه هويج براي تقويت قوه بينايي مفيد است. بله كاملا درست است. هويج سرشار از بتاكاروتن است كه براي سلامتي چشم‌ها لازم و ضروري است. بتاكاروتن جزو آنتي‌اكسيدان‌هاي كاروتنوئيد است كه در ميوه‌ها و سبزيجات به وفور وجود دارد. بدن ما بتاكاروتن را به ويتامينA تبديل مي‌كند.

 

اين تركيبات مغذي علاوه بر تقويت قوه بينايي و پيشگيري از شب كوري، خطر پيشرفت دژنراسيون ماكولاي چشم مربوط به پيري و همچنين آب مرواريد را كاهش مي‌دهند. بايد بدانيد كه وجود ميزان زياد اين تركيبات آنتي‌اكسيداني در خون خطر ابتلا به بيماري‌هاي مزمن را نيز كاهش مي‌دهند.منابع غذايي بتاكاروتن: هويج، سيب‌زميني شيرين، كدوتنبل، فلفل دلمه‌اي نارنجي، پرتقال، روغن جگر ماهي، جگر، زرده تخم‌مرغ، اسفناج و تمام سبزيجات رنگي.

 

عينك, بيماريهاي چشم,ضعيف‌ شدن چشم

 

امگا 3ها
اسيدهاي چرب امگا 3 سه نوع هستند: اسيد آلفا لينولئيك (ALA)، ايكوزاپنتانوئيك اسيد (EPA) و دوكوزاهگزانوئيك اسيد (DHA). روغن ماهي حاوي EPA و DHD هستند در حالي اسيد آلفا لينولئيك يا همان ALA در آجيل‌ها، دانه كتان و برخي از روغن‌هاي گياهي مانند روغن آفتاب‌گردان وجود دارد.

 

مصرف ماهي زياد باعث مي‌شود خطر ابتلا به دژنراسيون ماكولاي چشم مربوط به پيري از سرتان رفع شود. اگر از مشكل خشكي چشم رنج مي‌بريد روغن ماهي و روغن دانه كتان را دريابيد. توصيه اكيد داريم كه هر هفته حداقل دو مرتبه ماهي‌هاي چرب ميل كنيد و از مصرف روغن‌هاي گياهي غافل نشويد. بايد بدانيد كه روغن ماهي خطر و شدت بيماري‌هاي قلبي عروقي، ميزان كلسترول خون، آرتريت و خطر زوال عقل را نيز كاهش مي‌دهد.منابع غذايي اسيدهاي چرب امگا 3: ماهي‌هاي چرب مانند ماهي آزاد، ماهي تن، ساردين، مارك و تخم‌مرغ و ماست‌هاي غني‌شده با امگا 3 نيز جزو منابع خوب اين اسيدهاي چرب هستند.

 

عينك, بيماريهاي چشم,ضعيف‌ شدن چشم

 

ويتامين C را دريابيد
ويتامين C جلوي آسيب‌هاي راديكال‌هاي آزاد را مي‌گيرد و از سلول‌ها محافظت مي‌كند. براي همين هم مي‌تواند از بروز مشكلات چشمي پيشگيري كند. اين ويتامين به ميزان زياد در خود عدسي چشم وجود دارد و از فشار داخلي چشم افرادي كه از بيماري كوري تدريجي رنج مي‌برند مي‌كاهد.منابع غذايي ويتامين C: مركبات، هندوانه، خربزه، ميوه‌هاي ريز، توت‌ها، گوجه‌فرنگي، فلفل دلمه‌اي، كيوي و سيب‌زميني جزو منابع غذايي ويتامين C محسوب مي‌شوند.

 

عينك, بيماريهاي چشم,ضعيف‌ شدن چشم

 

مقابله با آب مرواريد
اين ويتامين از چشم‌ها در برابر بيماري‌هايي مانند آب‌مرواريد و دژنراسيون ماكولاي مربوط به پيري محافظت مي‌كند. اين بيماري يك بيماري چشمي است كه در آن ماكولا، بخش كوچكي از شبكيه چشم آسيب مي‌بيند كه متأسفانه با مرور زمان و پيري مي‌تواند منجر به كوري شود.منابع غذايي ويتامين E: بادام، روغن‌هاي گياهي، دانه‌ها و مغزهاي روغني، سبزيجات برگ‌دار، جوانه گندم و... جزو منابع خوب ويتامين E هستند.

 

عينك, بيماريهاي چشم,ضعيف‌ شدن چشم

 

زينك
زينك(روي) براي تقويت بدن به خصوص براي سلامت چشم‌ها بسيار مفيد و موثر است. اين ماده معدني از چشم‌ها در برابر اثرات منفي اشعه‌هاي ماوراي بنفش خورشيد و پيري محافظت مي‌كند. زينك در تمام سلول‌هاي بدن وجود دارد به خصوص در غدد فوق كليوي، پوست، برخي از قسمت‌هاي مغز، پانكراس و غشاهاي چشم.

 

بايد بدانيد كه نتايج پژوهش‌هاي اخير نشان مي‌دهد مصرف زياد زينك يا مكمل آن به طور چشمگيري از بروز بيماري دژنراسيون ماكولاي چشم پيشگيري مي‌كند. محققان به خانم‌ها توصيه مي‌كنند كه روزانه 8 ميلي‌گرم زينك دريافت كنند.منابع غذايي زينك: گوشت قرمز، گوشت پرندگان، غلات، ماست، شير و آجيل‌ها جزو منابع غذايي زينك محسوب مي‌شوند.

 

عينك, بيماريهاي چشم,ضعيف‌ شدن چشم

 

لوتئين و زآگزانتين
لوتئين و زآگزانتين جزو كاروتنوئيدها محسوب مي‌شوند. اين دو كاروتنوئيد به عنوان رنگدانه‌هاي موجود در شبكيه چشم شناخته شده‌اند. نتايج بررسي محققان آمريكايي نشان مي‌دهد كه اين دو رنگدانه خطر ابتلا به دژنراسيون ماكولاي چشم را كاهش داده و آسيب اشعه‌هاي ماوراي بنفش خورشيد را كاهش مي‌دهند.

 

بايد بدانيد كه لوتئين نيز مانند ويتامين A ديد شبانه را تقويت مي‌كند.منابع غذايي لوتئين و زآگزانتين: فلفل دلمه‌اي زرد، انبه، مورد صحرايي، اسفناج، نخودفرنگي، كاسني فرنگي، كاهو، ذرت، بروكلي، سبزيجات برگ سبز، تخم‌مرغ، مركبات.

كانال تلگرام ما:  https://telegram.me/joinchat/AAAAAECIGuprC0I4y_6bpg


بازدید : | ۳۰ دى ۱۳۹۵ | نظرات (0) | ادامه مطلب ...

سرویس وبلاگدهی فارسی یا پارسی رایگان